Waarom melden? Samen maken we het bij Saan steeds veiliger

Het belang van melden
Als kraanmachinist, machinetransporteur, chauffeur of monteur ben je vaak bezig in uitdagende omstandigheden. Als professional voel je je verantwoordelijk voor het werk dat je doet, heb je oog voor risico’s én speel je een belangrijke rol in veiligheid op de werkvloer. Je zorgt dat je voorbereid bent en voordat je het werk start, doe je nog de LMRA.
Toch gebeuren er incidenten: (bijna) ongevallen, schades of milieu-incidenten. Soms door je eigen handelen, soms door acties van derden of door een vervelende samenloop van omstandigheden. Door incidenten te melden, dragen we bij aan een veiligere werkomgeving — voor onszelf, voor elkaar, voor klanten én omstanders.

Waarom melden zo belangrijk is
Ongevallen vinden plaats in een bepaalde verhouding. Je kent waarschijnlijk deze veiligheidspiramide wel. Deze laat zien dat voorafgaand aan dodelijke/ernstige ongevallen veel onveilige handelingen of onveilige situaties plaatsvinden. Het melden van incidenten – ook kleine incidenten en onveilige handelingen – helpen om ernstige ongevallen te voorkomen.

Leerzaam én praktisch
Meldingen zijn waardevol voor onze eigen veiligheidscultuur, omdat:
- we kunnen leren van incidenten – elke melding geeft inzicht in wat fout ging — zodat we waar nodig maatregelen kunnen treffen en herhaling voorkomen.
- we daarmee verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen veiligheid en die van collega’s en de klant.
Maar ook voor praktische zaken:
- voldoen aan wet- en regelgeving. Het melden is tegenwoordig een wettelijke plicht, zeker van milieu-incidenten.
- voldoen aan de eisen van VCA en ISO.
- het aanleggen van eventuele schade- en ongevallendossiers, vaak noodzakelijk bij verzekeringskwesties of contacten met de Arbeidsinspectie.
Van links naar rechts:
1. gevaarlijke situatie
2. gevaarlijke handeling
3. bijna ongeval
4. ongeval

Wat meld je?
Alles van “oei, dat ging nét goed” tot daadwerkelijke ongelukken. Van klein tot groot. Dus:
- onveilige situaties
- onveilige handelingen
- bijna-ongevallen
- daadwerkelijke ongevallen
- schades
- milieu-incidenten
Liever een paar meldingen te veel dan één te weinig.
Het gaat niet alleen om je eigen handelingen of die van collega’s. Op de halfjaarvergaderingen hebben we bijvoorbeeld ook aangegeven dat het belangrijk is om slechte communicatie met riggers of andere partijen met wie je moet samenwerken te melden. Zeker wanneer je het bij de opdrachtgever hebt aangegeven en er niks aan wordt gedaan. Of dat je meermaals hebt gewaarschuwd dat mensen PBM’s moeten dragen maar dat ze dat niet willen doen. Dit zijn namelijk ook zaken die we tot gevaarlijke situaties rekenen.
Wanneer meld je?
Liefst zo snel mogelijk. Dan kun je het niet meer vergeten en zit de informatie over het voorval nog vers in je geheugen.
Hoe of waar melden?
Melden van incidenten en gevaarlijke situaties doe je via de Saan-app waar je ook werkopdrachten in krijgt en je uren registreert. Bij ernstige situaties en ongevallen bel je zo snel mogelijk naar de planning of je operationeel leidinggevende. Dan komt dat schriftelijk melden later wel.
Ben je in de gelegenheid en in staat om foto’s te maken? Voeg die dan bij je melding. Is er voertuig van derden bij betrokken? Vergeet dan niet het Europees Schadeformulier in te vullen.
Wat gebeurt er met je melding?
Meldingen worden geregistreerd en gemonitord door de operationeel leidinggevenden en de KVGM-coördinator. Wat we ermee doen verschilt:
- Zaken die we direct op moeten of kunnen oplossen, worden opgepakt.
- Wanneer bij een opdrachtgever zaken niet goed gaan, kunnen we contact met hen opnemen.
- Soms wordt er niet direct iets mee gedaan, maar houden we ze in het bestand mocht er van derden een schadeclaim komen.
- Voertuigschades kunnen ingepland worden door de technische dienst voor reparatie.
- We volgen trends en kijken of er zaken zijn die structureel anders moeten in de voorbereiding, of die aandacht nodig hebben qua toolboxen of andere instructies. Of dat er voorzieningen moeten worden getroffen (bijvoorbeeld hulpmateriaal of een andere werkwijze).
- We maken rapportages voor de managementreview, die jaarlijks door de directie en de KVGM-coördinator worden gemaakt. We kunnen dan de ontwikkelingen op dit gebied volgen en kijken waar nog actie of opvolging nodig is.
Van links naar rechts:
1. gevaarlijke situatie
2. gevaarlijke handeling
3. bijna ongeval
4. ongeval
